Blote voeten pad

Locatie:

Binnen of buiten

Aantal deelnemers:

1 of meer

Materiaal:

Voor buiten: grote plastic bakken met lage rand (bv afwasteiltjes), water, gras, zand, modder, kiezelsteentjes, steentjes (kei-tjes), potgrond, houtsnippers, bladeren, handdoek

Voor binnen: grote plastic bakken met lage rand (bv afwasteiltjes) of lage plastic bewaarbakken), water, verf, scheerschuim, macaroni, rijst, bonen, zand, ballenbakballen, knisperfolie, kleine balletjes, diverse stoffen (glad, jute, satijn, katoen, fleece, etc), handdoek

Loophulpmiddel, schommel of tillift

Tijdsduur:

Er gaat veel tijd zitten in het voorbereiden en het opruimen en schoonmaken van deze activiteit, houd hier rekening mee. Hoe lang de activiteit echt duurt per kind, is afhankelijk hoe groot je het maakt. Minimaal 5 minuten, maximaal een uur….

Voorbereiding:

Vul de bakken met de diverse materialen. zet de bakken achter elkaar neer, of juist een eindje uit elkaar. Doe de sokken en schoenen van het kind/de jongere met EMB uit en help het kind/de jongere in het loophulpmiddel/ schommel of tillift. Leg aan het eind van alle bakken voldoende schoon  en warm water en handdoeken neer om alle voeten weer af te spoelen en af te drogen.

Speluitleg:

Vertel aan het kind/de jongere dat je iets leuks/geks/geweldigs gaat doen, en pas je uitleg aan aan het kind/de jongere met EMB.

Begeleidt het kind/de jongere met EMB in een loophulpmiddel over het parcours van gevulde bakken.  bekijk per kind welk materiaal wel of niet geschikt is, en houdt rekening met wat een kind wel of niet aankan. Voor sommige kinderen is 1 nieuw materiaal voelen met je voeten al meer dan genoeg, voor andere kinderen kan het niet gek genoeg en die stappen van de ene bak met gras zo over in een bak met bladeren of een bak met steentjes.   Let goed op het individuele kind wat prettig en uitdagend is, bij sommige kinderen kun je de grens opzoeken, bij een ander kind moet je dit juist echt niet doen.

Bij een kind/jongere in een schommel of in een tillfit, breng je juist de bakken met materiaal naar het kind/de jongere toe. Als het kind zelf met de voeten bij de grond kan en zo kan afzetten, kun je de bakken om hem of haar heenzetten, zodat het kind/de jongere zelf van de ene bak in de andere kan stappen en zo kan ervaren welke verschillende materialen er zijn. Als een kind dit niet kan, brengt de begeleider de bak met materiaal aan de voeten van het kind/de jongere.

Houdt goed in de gaten wanneer het klaar is voor een kind. Voor sommige kinderen is het voldoende om juist langere tijd in 1 bak te ervaren, voor een ander kind is het juist fijn om steeds af te wisselen.

>let op: bij het lopen in een loophulpmiddel is de rollator/loopwagen vaak ingesteld op het lopen met schoenen aan. Doe je deze uit, dan is dat ook al een heel ander gevoel voor een kind, en het kan zelf zo zijn dat het lopen in het loophulpmiddel helemaal niet lukt. Vraag desnoods advies aan de fysiotherapeut en /of ergotherapeut of het lopen zonder schoenen wel mag!!

Variaties:

  • met blote voeten kun je prachtige grote schilderijen maken terwijl een kind in de schommel zit! zorg dat het kind /de jongere met de voeten goed bij de grond kan. Plak grote vellen papier (of een rol behang) op de grond, desnoods op een verhoging/schuine mat. Doop de voeten in de verf (veel, of juist weinig) en laat het kind met de voeten over het papier gaan.  Voor een extra sensitief effect kun je wat zand toevoegen aan de verf, of juist knetterzeep.
  • Je kunt het ook nog anders doen: maak een parcours van verschillende ondergronden achter elkaar zonder bakken: stuk tapijt, stuk laminaat, stuk kunstgras, stuk noppenfolie, stuk knisperfolie, etc., etc.  Deze materialen kun je ook bv op een  “puzzelmat¨ plakken en deze achter elkaar vast maken. (zie foto), en er dan overheen lopen.

Meer informatie en bijlagen:

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.