Spelen en bewegen met een (keuze) dobbelsteen

Locatie:

Binnen of buiten

Aantal deelnemers:

2 of meer

Materiaal:

Dobbelsteen met vakjes, inschuifkaarten

Tijdsduur:

10 minuten of meer

Voorbereiding:

Pak de dobbelsteen met vakjes, en 6 inschuifkaarten. Schrijf op iedere kaartje een beweging die de jongeren zelf of met hulp van een andere persoon kan maken of maak er een tekening of foto van. Schuif de kaartjes in de dobbelsteen en geef de jongere de dobbelsteen. Hier wat voorbeelden van bewegingen:

  • Hoera beweging, armen omhoog (samen)
  • Tong uitsteken (zelf)
  • Trapbeweging maken (samen)
  • Boksbeweging maken (samen)
  • In handen klappen (samen)
  • Armpje drukken (samen)
  • Dans beweging (samen)
  • Hand geven (samen)
  • High five (samen)

Speluitleg:

Laat de jongere de dobbelsteen gooien of rollen. Dit kan op verschillende manieren, leg de dobbelsteen op het blad van de jongere en de jongere moet de dobbelsteen van het blad af duwen. Of leg de dobbelsteen op je platte hand en ga naar de arm van de jongere toe, als het lukt kan de jongere nu de dobbelsteen van jou hand afduwen en anders raak jij de arm van de jongere aan en op deze manier rolt de dobbelsteen ook van jou hand. Kijk naar wat er op de dobbelsteen staat en doe (samen) de beweging. Ga door tot de jongere klaar is met de dobbelsteen.

Variaties:

  • Als de jongere dagelijks fysio oefeningen moet doen, kan je deze ook verwerken in de dobbelsteen. Geef eventueel zelf een grappige naam aan de oefeningen en schrijf deze op het kaartje. Op deze ‘speelse’ manier is het waarschijnlijk leuker voor de jongere om de oefeningen dagelijks uit te voeren.
  • Ook leuk om te koppelen aan liedjes met bewegingen, bijvoorbeeld: Hoofd, schouders, knie en teen. Van voor, naar achter, van links, naar rechts. Kabouter plop lied. In de maneschijn, ( zoek de liedjes eventueel op YouTube op, en zing en beweeg dan mee )
  • Voeg uitgeprinte foto’s van gezinsleden toe aan de dobbelsteen en laat de jongere de betreffende persoon ‘zoeken’ (bv door ernaar te kijken, of deze persoon kan zich echt verstoppen)
  • Voeg uitgeprinte foto’s van dingen in huis toe aan de dobbelsteen en laat de jongere deze ‘zoeken’ (bv door met blikrichting aan te geven waar het ligt of staat)
  • Voeg afbeeldingen van favoriete activiteiten toe om samen een ‘keuze’ te maken (welke activiteit gaan we doen? bijvoorbeeld tekenen, zingen, bakken)

Meer informatie en bijlagen:

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.