Locatie:
Binnen, in een donkere ruimte
Aantal deelnemers:
1 of meer
Materiaal:
Vingerprojector
Tijdsduur:
10 minuten of meer
Voorbereiding:
Maak de ruimte waarin je gaat spelen zo donker mogelijk. Pak de vingerprojector(s).
Speluitleg:
Doe een vingerprojector om de vinger van de jongere en neem zelf ook een vingerprojector. Zet de projectors aan en kijk welke objecten de projector tot leven brengt. Je kunt de projector richten op de grond, muur, plafond of op het rolstoelblad. Het is natuurlijk ook leuk om op elkaars lichaam (niet in ogen) te schijnen. De vingerprojector stimuleert actief bewegen.
Variaties:
- Het is ook leuk om tikkertje met elkaar te spelen met de vingerprojector. Verplaats snel je object en zorg dat de ander je met zijn object niet te pakken krijgt.
- Het is ook leuk één iemand met de vingerprojector te laten schijnen op de muur op grond. De ander moet dan proberen om het dier te pakken door erop te slaan of bv. op te springen.
- Laat de jongere experimenteren met afstand. Als je de projector heel ver of juist dichtbij houdt bij de muur, wordt het dier dan groter of kleiner?
- Zie ook de activiteit (spelen met schaduw)
- Doe het lampje eens om je grote teen!
Meer informatie en bijlagen:
- Vingerprojectors zijn te koop via diverse webshops. Let op! Sommigen geven enkel licht, anderen tonen een afbeelding.