Poppenspel spelen met spraakcomputer

Locatie:

Binnen

Aantal deelnemers:

1 of meer

Materiaal:

Verschillende handpoppen, eventueel een decor, een spraakcomputer met daarop een zelfgemaakte set.

Tijdsduur:

15 minuten of meer.

Voorbereiding:

Maak eerst een bladenset op de spraakcomputer met daarin:

  • Foto’s van de handpoppen
  • Een doorklik pagina met locaties waar het verhaal zich afspeelt, bijvoorbeeld: bos, kasteel, dierentuin etc.
  • Per locatie een doorklik pagina wat je daar kan doen, bijvoorbeeld thema kasteel: kasteel, trouwen, prinses redden, vechten.
  • Een algemene pagina met wat de poppen gaan doen, bijvoorbeeld: kussen, zingen, dansen, verstoppen, eten, slapen, stelen, ruzie maken of muziek maken.

Let op! dit is een voorbeeld, maak de pagina’s zo dat het aansluit bij de interesse van de jongere.

Speluitleg:

Pak de handpoppen en laat deze aan de jongere zien. Vraag aan de jongere of hij de pagina van het poppenspel op de spraakcomputer wilt opzoeken of begeleid de jongere naar de juiste pagina. Vraag aan de jongere met welke handpoppen er gespeeld moeten worden. Daarna de locatie en wat de poppen gaan doen. De jongere kan het verhaal sturen door steeds een ander onderwerp aan te kaarten.

Variaties:

  • Je kan ook een verhaal wat bekend is bij de jongere naspelen. Zet dan bekende termen uit het boek op de bladenset in de spraakcomputer of pak het boek erbij, lees samen het boek en speel het na.

Meer informatie en bijlagen:

 

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.